wyszukaj



Przedszkole Samorządowe nr 68 im. Janusz Korczaka

Przedszkole Samorządowe nr 68 im. Janusz Korczaka

Przedszkole Samorządowe nr 68 im. Janusza Korczaka w Białymstoku
mieści się przy ulicy Mieszka l 19, z dala od miejskiego zgiełku, w centrum osiedla mieszkaniowego "Piasta". Otoczone jest dużym, pełnym zieleni placem zabaw.
W sześciu oddziałach, o pobycie całodziennym, znajdują opiekę i wychowanie dzieci w wieku 3-6 lat.


PS 68 jest placówką, w której dążymy do zapewnienia dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju. Wierzymy głęboko, że każdy człowiek jest zdolny, trzeba tylko odkryć jego zdolności i mocno wspierać zauważone talenty.


W codziennej pracy dużo miejsca zajmuje tematyka ekologii i zdrowego trybu życia.
Więcej na stronie www.ps68.edupage.org

Eko-biżuteria na Dzień Kobiet

W czasie zajęcia otwartego poświęconego Mamom z grupy „Bulinków” powstał pomysł, by te najbardziej kochane na świecie osoby jakoś uhonorować, nagrodzić za ich codzienny trud. Propozycji było kilka. Po przejrzeniu zgromadzonych materiałów podjęto decyzję, że będą to korale.

Dorośli biorący udział w zajęciu zobowiązali się do pomocy i tak rozpoczęto produkcję biżuterii z nakrętek, papierowych ścinków, resztek wstążek, fragmentów plastikowych butelek, papierowych sznurków, płyt CD, wytłaczanek…

Czternaście rodzin stworzyło ponad dwadzieścia pięknych naszyjników, kolczyki i jeden pierścionek. Dzieci z zapałem pracowały podsuwając swoim rodzicom kolejne pomysły na wykorzystanie różnych materiałów, a rodzice łączyli, docinali, przebijali i pomagali realizować te plany.

Wszystkie wytwory zgromadzone zostały na tablicy w holu przedszkola – chcieliśmy podzielić się pomysłem i zaprezentować własne umiejętności innym przedszkolakom. „Bulinki” były dumne z własnego dzieła i z uwagą sprawdzały – już po zorganizowaniu wystawy – czy na pewno wszystko wygląda tak, jak należy.

Po wystawie cała „biżuteria” trafi w ręce tych, dla których została stworzona – Najukochańszych Bulinkowych Mam :*

 Eko-przedstawienie na I Dzień Wiosny

„CZYM POWITAĆ CIĘ WIOSENKO…?” to nazwa projektu edukacyjnego realizowanego w naszym przedszkolu z okazji powitania wiosny.

Pomysłów na powitanie nowej pory roku mieliśmy bardzo dużo. Żadna z przedszkolnych grup nie chciała być tylko obserwatorem czy biernym uczestnikiem wydarzeń. Wszyscy chcieli pokazać Wiośnie, że już się za nią bardzo stęsknili…

Po przeanalizowaniu propozycji poszczególnych grup, wśród których największą inicjatywą wykazały się „Gumisie” i „Smerfy”, powstał kalendarz działań. W każdej grupie, w dniach 20-24 marca 2017, realizowano kolejne, zawarte w nim, zadania. Często działaliśmy wspólnie, czasami musieliśmy pracować we własnych grupach lub w zainteresowanych zespołach, ale zawsze efektami naszych działań dzieliliśmy się z całą społecznością przedszkolną.

W czasie tego tygodnia wszystkie przedszkolaki z naszej placówki (oczywiście pod opieką swoich pań) wzięły udział w następujących działaniach:

  1. „Wiosna w piosence” – zabawy rytmiczne przy akompaniamencie pianina;
  2. „Marzanna – zimowa panna” – wykonanie kukły połączone z prezentacją tradycyjnego i współczesnego sposobu pożegnania zimy, zabawy i przyśpiewki witające wiosnę;
  3. „Wiosna w literaturze i poezji” – spotkania czytelnicze w grupach;
  4. „Wiosenna surówka” – własnoręczne przygotowanie surówki do obiadu;
  5. „Portret Wiosny” – zajęcia plastyczne w grupach.

Eko-warsztaty

Wszystkie grupy w Przedszkolu Samorządowym nr 68 im. Janusza Korczaka w Białymstoku niemalże od początku swojej edukacji bawią się surowcami wtórnymi. Oczywiście są to surowce czyste – gromadzone przez przedszkolaki, ich rodziców bądź personel przedszkola.

Duże doświadczenie nauczycielek z zakresu edukacji ekologicznej, ciekawe pomysły i nietuzinkowe materiały sprawiają, że dzieci bardzo chętnie podejmują różnorakie działania: składają, drą, wycinają, sklejają… Wykazują się niezwykłą pomysłowością tworząc przeróżne „dzieła”. Dysponując pudełkami, nakrętkami, odzyskanymi rurkami (po ręcznikach), talerzykami (po urodzinach), opakowaniami po różnych produktach spożywczych (i nie tylko) oraz nieograniczoną wyobraźnią można ciągle tworzyć coś nowego, niepowtarzalnego i bardzo satysfakcjonującego.

Kilka zdjęć ukazujących nasze działania w ostatnim okresie zrobiono w grupie „Bulinków”, „Kacperków” i – najstarszych obecnie przedszkolaków -  „Muminków”.
Z surowców wtórnych powstał dinozaur, sklep, roboty, rakiety, kosmiczne pojazdy oraz bardzo oryginalne obrazy.

Wykorzystanie surowców wtórnych przynosi korzyść środowisku, ale – co najważniejsze – pozwala na wspaniałą zabawę!

Eko-quiz

W dniu 20 kwietnia 2017 świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Happening zorganizowany z tej okazji odbył się pod hasłem „Płynie Wisła, płynie…”.

Wszystkie przedszkolne grupy zaangażowane zostały w działania, dzięki którym nasza foliowa „Wisła” mogła się rozwijać i płynąć przez kolejne miasta. Najważniejszymi „przystankami” były: Barania Góra, Kraków, Warszawa, Toruń i Gdańsk. W każdym z tych miejsc na przedszkolaki czekały zadania do wykonania. Trzeba było m. in. zbudować górę z tekturowych pudeł, rozpoznać odgłosy przyrody, bezbłędnie zatańczyć „Smokowego rocka”, zagrać na trąbce „Hejnał mariacki”, wydobyć i posprzątać wszystkie zanieczyszczenia z naszej „Wisły”… Zadań było bardzo dużo, ale wszystkie spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem przez przedszkolaki J

Po wielu trudach dopłynęliśmy do Gdańska – celu naszej „wyprawy”. Tutaj już nikt nie miał wątpliwości, że o Wisłę, Polskę i całą Ziemię należy dbać, przede wszystkim dla siebie. Taką też obietnicę złożyły wszystkie dzieci („Zostań przyjacielem Ziemi”).

W naszym quizie nie było wygranych ani przegranych. Wszystkie zadania służyły jednemu celowi: ukazaniu dzieciom, jak ważne jest każde działanie, które pomaga trwać przyrodzie w dobrej kondycji…

Oczywiście wszystkie surowce wtórne wykorzystane w naszej zabawie zostały posegregowane i umieszczone w odpowiednich pojemnikach.

Eko-gra

Ze względu na niesprzyjającą spacerom aurę zrezygnowaliśmy z zaplanowanej gry terenowej na rzecz gry planszowej. Po burzy mózgów w grupie „Bulinków” zapadła decyzja, że nasza gra związana będzie z najpiękniejszymi zakątkami Polski – „Piękna nasza Polska cała”.

Każdy z jedenastu przedszkolaków przygotował swój fragment planszy wykorzystując do tego celu widokówkę wybranego polskiego miasta.

Zasady naszej gry są dość proste, odpowiednie dla wieku czterolatków:

  1. Trafisz na miasto – zwiedzasz (tracisz kolejkę) – kolejkę można odzyskać wymieniając prawidłowo kolory pojemników do segregacji odpadów
  2. Trafisz na jacht – wypoczywasz – dostajesz dwa dodatkowe punkty, gdy wymienisz sposób, w jaki chronimy wodę
  3. Trafisz na samochód – poruszasz się szybciej – otrzymujesz dodatkowy rzut kostką pod warunkiem, że przyniosłeś do przedszkola surowce wtórne.

Po skonstruowaniu gry zabawa okazała się niezwykle emocjonująca. Byli oczywiście zwycięzcy, ale wiele emocji i ciekawych uwag wywołało samo „zwiedzanie” miast i wymieniane na ich temat informacje. W ten sposób przedszkolaki nie tylko przypomniały sobie wiedzę zdobytą w trakcie zajęć, ale miały również okazję do podzielenia się własnymi doświadczeniami.

Eko-kwiatki

Jesteśmy przedszkolem, które bardzo często w swoich działaniach odwołuje się do zasad i sposobów ochrony przyrody oraz wykorzystuje surowce wtórne w różnych działaniach plastycznych.

Eko-kwiatki pojawiają się bardzo często na tablicy z pracami dzieci. W ostatnim roku szkolnym powstały już kwiaty z nakrętek, drucików i kolorowych szmatek, makulatury, papierowych talerzyków, tekturowych kółek, odciętych i pokolorowanych spodów z plastikowych butelek… Z naszych obserwacji wynika, że takie prace sprawiają dzieciom niezwykle dużo radości. Mają też podstawową zaletę: bardzo trudno wyczerpać materiał, z którego powstają J

Tym razem do stworzenia dekoracji „Bulinki”-  pod opieką pani Basi – wykorzystały stare gazety i nową technikę. Eko-kwiaty powstały z papierowych rurek i harmonijek. Każdy z kwiatów był inny, a wszystkie zaskakiwały swoją wielkością i – oczywiście – urokiem.

W  tej chwili  nasza piękna dekoracja zdobi przedszkolny hol.

Eko-pojazdy na Dzień Taty

„Eko-pojazdy” to dla przedszkolaków, a w każdym razie dla grupy „Bulinków”, bardzo ciekawe wyzwanie. Dzieci lubią „jeździć” niemal wszystkim, a własnoręcznie zrobiony pojazd to jest dopiero coś!

Naszą przygodę z eko-pojazdami zaczęliśmy od zgromadzenia przeróżnych materiałów: plastikowych i papierowych pudełek, rurek od papieru toaletowego i ręczników, plastikowych butelek, gazet i resztek materiałów plastycznych (kolorowa folia, bibuła…).

Podjęcie decyzji, jakie pojazdy mają powstać, wcale nie było łatwe. Pomysłów było bardzo dużo, a każdy przedszkolak starał się przekonać innych, że to właśnie jego plan powinien zostać zrealizowany. Po długim namyśle (i podziale na cztery grupy) zapadła decyzja. Postanowiliśmy zbudować LOKOMOTYWĘ, WALEC DROGOWY, CZOŁG i DŹWIG. Każde dziecko otrzymało konkretne zadanie do wykonania, a świadomość, że od każdego zależy efekt końcowy zmobilizowała wszystkich do naprawdę solidnej pracy.

Po dwóch dniach pracy (z niewielką pomocą nauczycielki) powstały naprawdę imponujące pojazdy, a zadowolenie dzieci okazało się po prostu… bezcenne.

 





 
loading